Åklagaren förfalskade bevis – Förundersökning inleds inte

Den 28:e september kom beslutet som fattades av chefsåklagaren Lena Lithner från särskilda åklagarkammaren i Malmö – ”Förundersökning inleds inte. Uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.”

Det är vanligt att skydda sina arbetskollegor till varje pris.

Anledningen till anmälan var förfalskade twitter-inlägg som ledde till att jag åtalades för brott mot kontaktförbud. Tingsrätten dömde mig för det till 2 månader i fängelse. Hovrätten ändrade dock domen och ogillade åtal.

Efter det anmälde jag kammaråklagaren James Von Reis för tjänstefel.

I stämningansökan skriver han:

”Kamil Ryba har skrivit inlägg på nätverkstjänsten Twitter.com vid de fyra tillfällen och på det sätt som anges nedan. Därigenom har han brutit mot ett honom åvilande förbud mot att ta kontakt med Thomas Mattsson, som är chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Expressen…”

tjänstefel2

Det är dock ett lögn vilken ledde till att jag dömdes i tingsrätten till 2 månader i fängelse. Åklagaren valde att redigera min tweet i syftet för att missleda jurister i tingsrätten. Han glömde nämna att den här tweet var inte ens riktad mot Mattsson eller Expressen.

förfalskning

Åklagaren lyckades , tingsrätten dömde mig för brott mot kontaktförbud till 2 månader i fängelse. Ja , 2 månader för 4 twitter-inlägg 😀

Tingsrättens bedömning:

”Det framstår som uppenbart för tingsrätten att Kamil Rybas avsikt när han har taggats Expressens konto och riktat meddelandena mot Thomas Mattsson har varit att meddelandena skulle komma till Thomas Mattssons kännedom. Taggningarna har därmed skett i kontaktsyfte och varit ägnade att väcka Thomas Mattssons uppmärksamhet. Tingsrätten anser därför att Kamil Ryba har överträtt kontaktförbudet i fyra fall.”

Men det var inte ens jag som taggade Expressen och meddelandena riktades mot en annan twitter-användare som man kan se på bilden 🙂

Jag överklagade domen till Hovrätten som gick på min linje och ogillade åtalet. Hovrätten sågade Tingets bedömning och skrev:

hovhov1

Efter domen gick jag genom materialet en gång till och då först fattade jag att det har skett bevisförfalskning. Tänker självklart överklaga beslutet då polisen ville inte behålla handlingar som jag hade med mig vid anmälan.

OBS: Åklagaren kommer återigen att titta på anmälan efter ett samtal. Det skedde ett miss från utredaren som skulle kontakta mig ang handlingar.

Det här inlägget postades i Media, Sverige och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

